Vad säger forskningen om gurkmeja?

Vad säger forskningen om hälsoeffekterna av gurkmeja och är alla gurkmeja-preparat lika bra? Vad är kurkumin och hur kan du säkerställa att du maximerar hälsoeffekten?

Därför är gurkmeja så populärt

Gurkmeja har varit populär i Sydostasien och Indien under tusentals år och  använts flitigt inom ayurvedisk och kinesisk medicin. Den liknar ingefära och har en fantastisk gyllene färg och en het, pepprig smak. Men det många inte vet är att det finns ett aktivt ämne som heter kurkumin i gurkmeja som inte bara ger gurkmejan dess fina färg utan även är en kraftfull antioxidant. Antioxidanter hjälper kroppen att bekämpa fria radikaler som kan leda till inflammatoriska sjukdomar som till exempel artros, alzheimers, diabetes, psoriasis, IBS och hjärt- och kärlsjukdomar. Det har gjorts otaliga vetenskapliga studier på kurkumin och resultat visar att kurkumin är ett av de effektivaste och billigaste kosttillskotten som har både antiinflammatoriska och till och med anticancerogena egenskaper antyder vissa studier.

Så kan du ta gurkmeja för att få hälsoeffekt

Om du vill dra nytta av kurkuminets alla fördelar och använda något som kan göra skillnad för din hälsa så är det svårt att komma upp i rätt doser av kurkumin om du använder dig av vanlig gurkmeja som finns i matbutiken. Istället bör du ta ett kurkumintillskott. Gurkmejan vi använder som krydda i maten innehåller ganska lite kurkumin och trots att det är så effektivt så är kurkumins biotillgänglighet ganska begränsad i vanliga gurkmejaextrakt.

Vad betyder biotillgänglighet och varför är det viktigt?

Vissa kosttillskott har högre biotillgänglighet än andra. Hög biotillgänglighet betyder att cellerna i kroppen tar upp mer av det hälsofrämjande aktiva ämnet vilket maximerar effekten. Låg biotillgänglighet innebär att ämnet passerar i kroppen utan att det tas upp och därmed uteblir effekten. Den flytande gurkmeja som till exempel finns i Team Work och Agile har nästan 200 gånger högre biotillgänglighet än vanligt pulver vilket innebär att kroppen har ökad chans att nå hälsoeffekt. För att öka upptaget av kurkumin kan du kombinera kosttillskottet med feta livsmedel eller helst ta det tillsammans med ett omega-3-tillskott.

Hur säkert är kurkumin?

Det är svårt att överdosera kurkumin. Doser på upp till 8 g kurkuminoider (vilket är jättemycket) förknippas inte med några större biverkningar. Om du skulle överdosera så är typiska biverkningar illamående, diarré, matsmältningsbesvär och hudirritation. Eftersom kurkumin är blodförtunnande så bör du sluta ta det 2–3 veckor före kirurgiska ingrepp. Om du tar receptbelagda läkemedel bör du prata med din läkare eftersom kurkumintillskott kan påverka vissa läkemedel.

Det här säger forskningen om gurkmeja

  • Kurkumin har kraftfulla antiinflammatoriska och antioxidativa egenskaper, vilket innebär att det dämpar inflammation i kroppen mycket effektivt. Det kan jämföras med, och ibland till och med vara bättre än vissa antiinflammatoriska läkemedel.
  • Kurkumin kan minska inflammationen i lederna vid till exempel kronisk ledgångsreumatism. Det kan minska ledvärk och motverka stelhet och inflammation, ibland bättre än läkemedel.
  • För personer med typ 2-diabetes så kan kurkumin hjälpa mot insulinresistens och ge en förbättrad blodsockerkontroll.
  • Kurkumin kan medverka till att hjärnans funktioner bevaras och kan motverka depression och Alzheimers. Det ökar nivåerna av BNDF, ett slags tillväxthormon som påverkar hjärnans funktion. Brist på BNDF i hjärnan korrelerar med utveckling av depression och Alzheimers. Kurkumin har till och med visat sig ha en lovande effekt vid behandling av Alzheimers sjukdom tack vare dess förmåga att förhindra bildandet av och nedbrytningen av plack som uppstår i samband med Alzheimers sjukdom.
  • Kurkumin kan vara effektivt mot åtskilliga faktorer som bidrar till hjärt och kärlsjukdom. Det minskar inflammation och oxidation och förbättrar cellagret som täcker insidan av blodkärl och lymfkärl.
  • Forskare har dessutom upptäckt att kurkumin kan dämpa tillväxten av tumörer och cancerogena celler i kroppen.

Summering

Gurkmeja kan vara ett av de naturliga ämnena som har bäst verkan och är mest prisvärd. Om du vill dra nytta av alla dess hälsofördelar rekommenderar vi att du tar kurkumintillskott på grund av den dåliga biotillgängligheten hos kurkumin i gurkmeja. Du bör också kontrollera kosttillskottets biotillgänglighet eftersom den kan variera mycket.

Fler källor
Authorotyynutrition.com
Whfoods.com
Webmd.com
Nccih.nih.gov
Alzheimers.org.uk
Mayoclinic.org
Hopkinsmedicine.org