Därför ska du regelbundet äta ingefära

Gingerol, som ingefära innehåller, är en antiinflammatorisk antioxidant. I traditionell medicin har ingefära länge använts som smärtstillande medel, för att hjälpa matsmältningsbesvär, bota illamående och för att undvika influensa. Nu staplas vetenskapliga bevis till förmån för dess fördelar. Här är några viktiga anledningar att äta ingefära.

Ingefärans fantastiska egenskaper

Ingefära lindrar muskel- och ledvärk

Den är ett alternativ till smärtstillande medicin för den som har träningsvärk eller annan muskelinflammation efter träning och fungerar även för de som lider av artros. På grund av dess antiinflammatoriska egenskaper kan den minska muskelsmärta och ömhet efter träning med upp till 25% om man äter den regelbundet.

Den kan hjälpa till att bekämpa infektioner

Gingerol kan minska risken för infektioner eftersom det hämmar tillväxten av många typer av bakterier.

Ingefära kan sänka kolesterolnivåerna

Det finns studier som visar att nivåerna av LDL lipoproteiner, "det dåliga kolesterolet", sänks väsentligt, om du äter ingefära dagligen. Lågt kolesterol minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom, högt blodtryck och stroke.

Ingefära innehåller ett ämne som kan bidra till att förebygga cancer

Det finns ett antal studier som visar att 6-gingerol påverkar koloncancer, bukspottskörtelcancer, bröstcancer och cancer i äggstockarna. Resultaten tycks indikera att ingefära minskar inflammatoriska molekyler som förhindrar att cancercellerna växer.

Den kan förbättra hjärnfunktionerna och skydda mot Alzheimers sjukdom

Kronisk inflammation och oxidativ stress kan påskynda åldrandet och det är en av de viktigaste drivkrafterna för Alzheimers sjukdom och åldersrelaterad kognitiv nedgång. Studier på djur tyder på att ingefära kan hämma inflammatoriska reaktioner som uppträder i hjärnan och skydda mot åldersrelaterad nedgång av hjärnfunktion. Det finns även forskning som visar att den kan förbättra hjärnans funktion såsom exempelvis reaktionstid och arbetsminne.

Ingefära har antidiabetesegenskaper

Nya studier visar att ingefära spelar en viktig roll när det gäller att sänka blodsocker och att sänka riskfaktorer hos patienter med typ 2-diabetes. Resultaten måste valideras men deltagarna i studien hade otroliga resultat från att äta bara 2 gram om dagen.

Att börja dagen med ingefära gör det lättare att gå ner i vikt

Ingefära ökar din ämnesomsättning. En studie från Columbia University visade också att börja dagen med ingefära gör det lättare att motstå hunger. Du bränner dessutom 43 kalorier genom att äta ingefära.

Den kan bidra till att behandla kroniska matsmältningsbesvär

Några av de symptom som kännetecknar matsmältningsbesvär är smärta och obehag i övre delen av magen. Hur lång tid det tar för magen att tömma maten du äter, har mycket att göra med dessa symtom. Ingefära snabbar upp tiden det tar att tömma magen. Därför minskar obehaget. Den minskar också uppblåsthet och diarré.

Ingefära kan behandla "vanligt" illamående och morgonillamående för gravida

Det finns bevis på att ingefära fungerar  lika väl som receptbelagda läkemedel för åksjuka. Den lindrar också illamående och kräkningar efter operation, och hos cancerpatienter som genomgår kemoterapi. Gravida som mår illa kan också regelbundet äta ingefära för att stilla illamåendet.

Ingefära kan lindra migrän

Den verkar antiinflammatorisk i hjärnans blodkärl. Det hjälper också mot illamående som ofta orsakas av migrän. Studier visar att den är lika effektiv mot migrän som Sumatripan (receptbelagd medicin för behandling av migrän). Dessutom ger det inte några av de biverkningar som finns med medicin.

Ingefära är ett alternativ till smärtstillande medicin vid mensvärk

Ingefära är lika effektiv vid behandling av mensvärk som ibuprofen om du äter ingefära från mensens start.