DEN INNOVATIVA NÄRINGSEXPERTEN – Möt Maria Ahlgren

“TEAM WORK är fenomenal
för min torra hud!”

Maria Ahlgren,
Författare & beautyexpert

Maria Ahlgren är den erfarna journalisten som med sin vassa penna tidigt hakade på trenden beautyfood. I dag är Maria även författare och har släppt två böcker på anrika Norstedts förlag. “Beautyfood – 85 recept för skönhet inifrån” hette första boken och kort därefter efter kom uppföljaren “Destination Beautyfood – Världens bästa skönhetsrecept och rutiner för glow”. I den senare tar Maria med läsaren på en kulinarisk resa till fyra städer med matig insprition och innovativa recept som är ett “måste” i alla kök. Dessutom får du lära dig varför maträtterna ger fler beauty-fördelar än endast en belåten mage. Vår marknadschef Ida Thern fick en pratstund med Maria för en djupare inblick i sambandet mellan skönhet och mat.

Hej Maria, hur mår du i dag?
– Handen på hjärtat är just i dag ingen toppendag. Jag vaknade med en sorgsen känsla i kroppen. PMS och Coronarelaterad oro är en dålig kombo! Vissa dagar är osäkerheten som vi lever med i dessa tider tung att bära. Orosmolnet har flåsat mig i nacken flera dagar, men i dag blev jag golvad. Ett stort jobb jag sett fram emot blev avbokat, och även om det är en småsak i det stora hela så känns det tufft. Det i kombination med mycket annat öppnade upp den inre oroskranen.
Samtidigt är vardagsstressen mycket lägre nu än vanligt och det är positivt. Inga mötespussel, inga skolhämtningar med andan i halsen, inga kaosmorgnar på tunnelbanan. Det är ett lugn som jag hoppas vi bär med oss in i det nya normala, när det nu kommer. Jag hoppas att denna tid kan kyla ner den tryckkokare av mötes- och prestationskultur som vi lever i. Det är så skönt att få jobba i lugn och ro, utan ständiga avbrott!
Men trots att jag helst ville dra täcket över huvudet så gick jag upp i morse. Gjorde min LIVELY-dryck, fixade frukost (ett grönt myntafluff med hemkörd granola och bär) och drack kaffe. Sen hudvårdsrutin, smink och på med mjuka, snälla kläder. Lite senare under dagen sprang jag runt Djurgården. Att springa är det bästa min hjärna vet! Efter turen satte jag mig en stund på en brygga och grät en skvätt. Med risk att låta som en total flummare så var himlen mörk när jag sprang, men långt bort hade molnen spruckit upp till ett litet hål där solen bröt igenom. Jag satt och stirrade på den där ljuspunkten och grät en skvätt. Spelade upp hela mitt inre register av “efter regn kommer solsken”-klyschor, Sen var själen många kilo lättare.

Hur skulle du beskriva din livsstil och vad du gör för att skapa optimalt välmående i din vardag?
– Jag är journalist och före detta skönhetsredaktör, men har också jobbat mycket som copywriter, social media manager och konceptutvecklare. Under många år har jag jobbat på reklambyråer och magasinsredaktioner där tempot varit extremt högt med deadlines, pitchar och möten som avlöser varandra, samtidigt som man ska vara skarp och kreativ nonstop.
Hösten 2016 skrev jag min första kokbok, “Beautyfood – 85 recept för skönhet inifrån”, parallellt med att jag var skönhetsredaktör på Damernas Värld. Två år senare var jag deltidstjänstledig för att skriva min andra kokbok, “Destination Beautyfood – Världens bästa skönhetsrecept och rutiner för glow”. De där dagarna när jag var hemma i köket och testade recept och skrev, ofta med ett avbrott för en springtur för att ladda om hjärnan, mådde jag så otroligt bra. Att laga mat och skriva var så lustfyllt. Jag älskade mitt jobb som skönhetsredaktör, men jag insåg under den perioden att jag behövde de där andrumsdagarna utan möten, mejldrivor och stim i öppet kontorslandskap för att må bra.
Att säga nej har alltid varit min svåraste gren, och som skönhetsredaktör på Damernas Värld var jag en av skönhetssveriges mest uppvaktade personer som alla varumärken och pr-personer ville ha en del av. Som en people-pleaser gav det mig ångest att säga nej, vilket resulterade i att mitt eget jobb blev inklämt i små stressfyllda tidsluckor. Under de åren såg allt väldigt glamouröst ut på ytan – skönhetsredaktör, mamma, poddare och författare – men jag kände mig ofta jagad, hade svårt att sova och gick i terapi för att hantera min stress.
Att våga säga nej och värna om min egen tid har varit avgörande för mitt välmående. Jag älskar det höga tempot och människorna i skönhetsbranschen, men jag måste ha mina skriv- och laga mat-dagar i tajts och duschknut, utan möten och nya intryck, för att må bra.
Sedan hösten 2019 är jag frilans. Jag delar kontorsrum med en skribentkollega, Lisen, som är lika insnöad som mig på hälsohacking. De bästa dagarna är när vi sitter i vårt lilla rum med varsin chagalatte och tända doftljus och skriver enligt Pomodoro-metoden. I pauserna pratar vi i princip bara om vad vi ska göra för att må ännu bättre. Vi skriver journaler, mediterar och myser runt bland våra kosttillskott, krämer och böcker vi lånat hem. Vi är också varandras bollplank kring jobb, och hjälper varandra att lösa knutar eller peppa varandra i förhandlingar.
Att i större utsträckning kunna bestämma över min egen tid har varit avgörande för mitt välmående. Att vara frilans är utmanande på andra sätt, men just här och nu så är det en livsstil som jag trivs väldigt bra med. Att inte behöva be om lov är otroligt befriande!

Foto: Lina Eidenberg Adamo

Du har arbetat i många år som journalist och författare inom ämnet functional food. Hur uppkom ditt intresse från första början?
– Mellan 2006 och 2011 bodde jag i Tokyo och det var där jag blev intresserad av mat som ett verktyg i skönhetsrutinen. Redan som tonåring blev jag väl delvis introducerad för konceptet functional food, men utan att jag förstod innebörden. Min pappa bodde i Hongkong och jobbade inom medicinteknik, och umgick mycket med kinesiska läkare. Jag hade stora problem med eksem, och när jag hälsade på pappa i Hongkong så rekommenderade pappas läkarvänner att jag skulle dricka grönt te och äta olika örtpiller. Som svensk som bara fått kortisonkräm tidigare lät det extremt flummigt, och jag tog det inte till mig ett dugg. Jag var bara 16 år, så grönt te var av noll intresse!
Men under åren i Japan var jag hundra procent mottaglig. Där pratade man om mikronäringsämnen i maten utifrån beauty- och hälsoeffekter och jag blev hooked! Jag ville plötsligt lära mig allt om hur lykopen kan reparera cellskador, betakaroten skydda mot de samma, hur isoflavonoider kan bromsa åldrandet och hur omega-3 kan smörja oss inifrån. Där började det som skulle bli Beautyfood-resan. Olika näringsämnens funktioner är tveklöst min största hobby. Att kombinera funktionell mat med funktionella tillskott och funktionell hudvård är det bästa som finns. Jag är mitt eget vandrande hudvårdslabb!


Hur kom du i kontakt med Inflammation Lab för första gången?
– På en pressträff på NK Beauty! Efter en tur bland alla franska nischdoftmärken trodde jag knappt att det kunde bli bättre, men så blev jag introducerad till Ida. Ett företag drivet av kvinnor med funktionella tillskott i förpackningar som är lika snygga som väldesignad hudvård – jag blev så klart direkt intresserad! Jag hade sett Inflammation Lab på Selfridges i London, men visste inte att det var svenskt. Efter en lunch med Ida och samtal kring ingredienserna och filosofin kände jag att vi delar värderingar.

Hur har inflammation Labs produkter hjälpt dig?
– TEAM WORK är fenomenal för min torra hud! Jag kan ha svårt för fiskbaserade omega-3-tillskott som ger fisksmak i munnen, så jag är överlycklig att kunna ta vegansk omega-3 som inte smakar pyton. Gurkmejan har antiinflammatoriska egenskaper och som en person med autoimmun sjukdom (Hashimotos som ger hypotyreos) är jag mån om att försöka dämpa inflammation med naturliga medel. Jag dricker en kopp varm LIVELY varje dag. Det är ett megamumsigt sätt att få i sig några av världens bästa hälso- och beautykryddor, alltså ingefära och gurkmeja med biotillgängligt kurkumin.

Foto: Lina Eidenberg Adamo

Hur ser din dagliga näringsrutin ut?
– Vad jag äter varierar så klart från dag till dag, men jag är mån om att äta en bred variation av färg varje dag. Färgpigmenten i grönsaker, frukt och bär är fytonäringsämnen med olika egenskaper som hjälper till att skydda och reparera cellerna på olika sätt, så jag försöker äta en regnbåge varje dag för att få maximalt med effekt.
Till frukost äter jag ofta bär, antingen med naturell yoghurt eller en tjock smoothie med babyspenat, spirulina, chlorella, proteinpulver, kryddor och frysta bär. Jag toppar med frön och kakaonibs, som är extremt rika på skyddande polyfenoler. Ofta gör jag egen granola också. Frukost är min favoritmåltid!
På kvällen lagar jag ofta mat med asiatiska inslag. Mitt japanska arv är tydligt i köket. Jag använder mycket miso, tofu, alger och svampar som shiitake. Vi äter en del fisk också.
– Tyvärr är ju dagens grönsaker ofta odlade i en ganska näringsfattig jord, och är de inte odlade lokalt har de ofta rest långt och tappat näring på vägen. Därför tar jag en del tillskott. Jag experimenterar också mycket med adapotgener och skojiga pulver, som maca, chaga, mesquite och reishi. Jag är ju en nörd som går igång på att näringsoptimera!

Kan du ge tre korta konkreta råd för att må bra både psykiskt och fysiskt?
– Det är så otroligt individuellt, men för mig är det följande:
1. Att röra på mig! Jag är en ganska orolig själ, och att springa med musik i lurarna är meditation och träning i ett. Just nu har jag ont i knät så kommande veckor blir det yoga hemma. Och såklart en massa dans i köket – i vårt hem är det alltid musik, sång och dans. Grannarna måste undra ibland, haha!
2. Gör en sak i taget! För mig är detta jättesvårt. Som de flesta andra har jag alltid många bollar i luften och vill lösa allt samtidigt. Det blir lätt stressigt och ofokuserat. Jag försöker skriva listor och hålla mig till dem så mycket det går. För några år sedan var “många bollar i luften” en dygd, men jag vill slå ett slag för att istället jonglera en boll i taget riktigt jäkla bra. Är man inte kirurg rasar oftast inte världen för att man låter något vänta på sin tur.
3. Tänk addition, inte restriktion! Beautyfood handlar om att addera näringsämnen med ett syfte, inte att utesluta eller demonisera livsmedelsgrupper. Fokusera på att äta det som får dig och din kropp att må bra, kroppen är duktig på att tala om för oss vad den mår bra av. Ibland är det en stor portion pasta och rött vin som kroppen och själen behöver, ibland är det en grön juice. Jag skulle aldrig räkna kalorier, för mig är det fel fokus. I stället njuter jag av att veta att jag matat min kropp och själ med värdefull näring som är hållbar för både mig och planeten.

Om du endast får välja en favorit, vilken kan du inte leva utan?
– Så svårt! LIVELY älskar jag för att hela ritualen kring att dricka en varm kopp krydd-dryck är så härlig, men TEAM WORK är kanske den som adderar mest till mitt näringsintag i övrigt.

Varför är den så bra?
– Fettsyror av Omega-3-typ är ett måste för mig som eksembenägen torris, men ganska svårt att få i sig i stora mängder när man äter mestadels veganskt. Omega-3 verkar också antiinflammatoriskt, vilket jag och min skruttiga inflammerade sköldkörtel uppskattar! De små portionspåsarna är extremt smidiga, och man vet att man fått i sig det viktigaste man behöver.

Vem skulle du rekommendera Inflammation Lab till?
– Alla som är intresserade av välkomponerade kosttillskott med hög biotillgänglighet!
Att förpackningarna är så väldesignade är ett plus.

Något du vill tillägga eller tipsa om?
– Köp Beautyfood-böckerna, haha! Och kom på våra retreats och workshops när man åter får träffas. Att börja “äta sin hudvård” är en extremt rolig och god resa – jag lovar. Och använd solskydd! Minst spf 30, varje dag.

Sist men inte minst, har du några spännande nya mål i din resa emot en välmående livsstil?
– Jag har börjat meditera mer och det är väldigt spännande. Jag har alltid haft det väldigt svårt med sömnen och haft mycket ångest på kvällen över att inte få tillräckligt med sömn. Men nu under Corona, när man inte behöver vara skarp, klarögd och välklädd klockan 9 varje dag, övar jag på att släppa den oron och låta sömnen komma när den kommer. Mitt mål är överlag en hållbar, slow living-livsstil med mindre stress och mer kreativitet och kvalitetstid. Ett konkret mål är också att göra jäkligt god kombucha! Jag har precis börjat brygga egen kombucha, och det är så kul.