FRÅN TYSKA LANDSLAGET TILL TRÄNINGSENTREPRENÖR I SVERIGE – Möt Berrin Hult

”När vi åker på semester till släkten i Turkiet gör jag LIVELY-shots till alla på mornarna.”

Berrin Hult, Kampsportsstjärna och träningsentreprenör.

Som sexåring i Tyskland bestämde sig Berrin Hult för att bli bäst i världen i judo. Det brinnande intresset har inte bara gett henne landslagsmeriter utan även man och familj i Sverige – och nu också en dojo i garaget där folk står i kö för att få träna kampsportsfys med henne. Där kan man också bli bjuden på LIVELY!

Hej Berrin, hur mår du i dag?
– Jag mår jättebra idag. Jag påverkas väldigt mycket av väder och ljus och just i dag är det en härlig höstdag med sol och fantastiska färger. Då blir jag alltid lite extra glad.

Du är en träningsprofil och driver bland annat Stockanpower. För den som inte känner till dig, kan du berätta lite mer?
– Jag är 38 år gammal och bor med min man och våra tre barn i Stocksund. Jag är född och uppvuxen i Tyskland men bor sedan 2004 i Sverige. Anledningen till att jag flyttade hit är min man som jag träffade på en judomatta i München. Han tävlade i judo för svenska landslaget och jag tävlade för tyska landslaget. Vi blev kära och jag flyttade med honom till Sverige.

Träning har alltid varit en stor del av mitt liv och redan som sexåring hade jag bestämt mig: Jag skulle bli bäst i världen i judo. Från barn till ung vuxen la jag all min energi och tid på att träna, tävla och resa. En fantastisk och spännande period i mitt liv som har format mig otroligt mycket. All elitidrott är dock krävande både fysiskt och psykiskt och i samband med flytten till Sverige lämnade jag tyska landslaget och började i stället plugga till civilekonom. Under studierna tränade jag både vuxna och barn i judo och fick se individer utvecklas till fantastiska idrottare.

Själv har jag lagt tid på att utvecklas inom olika kampsporter, lära mig mer om andra träningsformer och fördjupa mig i anatomi och träningslära. Men först 2017 under föräldraledigheten med mitt tredje barn valde jag att göra min passion för träning till mitt yrke och startade Stockanpower. Mitt dubbelgarage omvandlades till min drömträningslokal inrett med judomattor, boxningssäck, kettlebells, hantlar och mycket mer. Nu erbjuder jag funktionell träning med både kroppsvikt och redskap i små grupper.

Övningarna är inspirerade av olika kampsporter och tränar både styrka, kondition, rörlighet och balans. Med erfarenhet från elitidrott och lärdomar från rehabilitering och tre graviditeter har jag hittat ett sätt att anpassa träningen efter varje individs förmåga. Genom att erbjuda separata tjej- och killträningar kan jag anpassa övningarna ännu mer och skapa en personligare stämning i gruppen. Jag kan fånga upp den nyblivna mamman som har svårt att komma tillbaka efter graviditeten eller tennisälskaren som aldrig har rörlighetstränat. Det bästa med Stockanpower är den personliga relationen jag har med mina kunder!

Det är tydligt att du har en aktiv livsstil, men vad du gör för att skapa ett optimalt välmående i din vardag?
– Träning och socialt umgänge är min källa till lycka. Jag får otroligt mycket energi av att röra mig och umgås med andra människor. Självklart gillar jag också att ligga på soffan och titta på en bra film men känslan efter ett bra träningspass med endorfiner flödande i kroppen är mitt sätt att hantera ett ganska så stressigt småbarnsliv.

Min erfarenhet är att gamla elitidrottare inte brukar vara så bra på att lyssna på sin kropp, pausa, reflektera och känna efter. Jag har själv varit ganska dålig på det. Jag brukade konstant pressa mig och testa mina gränser, både när det kommer till jobb och träning. Nu har jag dock äntligen hittat en bättre balans och har blivit mer förlåtande mot mig själv. Jag unnar mig en paus, tränar lagom mycket och förväntar mig inte längre att prestera på max i allt jag gör.

Med tre barn hamnar man ganska långt ner på prioritetslistan och det blir viktigare att fylla på med bra energi för att orka vardagen och vara en harmonisk förälder. För mig kan det vara allt från träning till socialt umgänge, skratt, familjemys, god mat och en lång promenad i naturen med en bra podcast i hörlurarna. 

Du är utvald återförsäljare, hur kom du i kontakt med Inflammation Lab för första gången?
– Anna Engman som grundade inflammation Lab och jag hamnade i samma mammagrupp och började prata om träning och en hälsosam livsstil. Jag berättade om mina planer på att starta Stockanpower och hon berättade om Inflammation Lab. Jag var så klart tvungen att testa själv. Först köpte jag LIVELY och AGILE och senare TEAM WORK. Jag blev kär i produkterna direkt och när Stockanpower var igång frågade jag Anna om jag kunde få sälja dem till mina kunder.

Hur ser din dagliga näringsrutin ut?
– Jag försöker äta näringsrik mat med en bra balans av kolhydrater, proteiner och fett. Jag älskar frukt och grönsaker och är ganska medveten om att ge kroppen bra energi. Vissa människor tränar för att kunna äta. Jag äter för att kunna träna. Jag gillar inte förbud och unnar mig allt, bara inte för mycket och inte varje dag. Vissa dagar äter jag bättre än andra och det är okej för mig.

När man tävlar i judo är det indelat i viktklasser. Man kan inte bara byta viktklass utan man har sin plats i landslaget i den viktklassen man har visat resultat. Det leder till att man stannar alldeles för länge i samma viktklass och bantar ner sig till invägningarna inför varje tävling. Jag kämpade i flera år för att behålla min tävlingsvikt, fick svälta mig själv inför tävlingar och satt med kläder i bastun för att svettas bort de sista grammen. Efter min sista tävling har jag knappt vägt mig. Min relation till vågen är inte bra utan påminner mig om det ständiga kriget med tävlingsvikten. Jag har levt med förbud alldeles för länge och det är därför jag inte vill göra det länge.

Jag tror inte på dieter utan försöker tänka långsiktigt med hälsosammare matval och utan att känna dåligt samvete en fredagskväll efter fredagsmyset. Jag har blivit bra på att tyda min kropp och vet vad jag mår bra av. Det är kanske därför jag har blivit extra kär i Inflammation Labs produkter.

Om du bara fick välja en av våra produkter, vilken kan du inte leva utan?
– Definitivt LIVELY. Jag dricker den varm på morgonen, kall med frysta bär till träningen och ibland som en shot med bara lite vatten när jag vill att det ska kännas lite extra starkt i halsen.
Jag älskar även SHINE. Jag är född och uppvuxen i Tyskland men har turkiska föräldrar och därför har jag ett ganska stort behov av D-vitamin. Framför allt under hösten och vintern försöker jag få i mig massor av D-vitamin och då är SHINE min absoluta favorit. Vegansk med hög D-vitaminhalt och väldigt god!

Varför är LIVELY så bra?
– Jag är ett stort fan av gurkmeja och ingefära. LIVELY är inte bara en fantastiskt god blandning av båda två, den är också framställd på ett sätt som gör gurkmejan mer tillgänglig för kroppen. Jag ser fram emot min kopp med LIVELY och det har blivit min morgonrutin att göra den, ibland med mer vatten för att göra smaken mildare och få i mig mer vätska och ibland med mindre vatten för att få en starkare smak.

Till vem skulle du rekommendera Inflammation Labs produkter?
– Jag rekommenderar Inflammation Labs produkter till mina kunder, mestadels kvinnor som befinner sig mitt i livet, oftast med barn och ett ganska krävande vardagsliv. Jag brukar också skicka paket med LIVELY och AGILE till min svärmor som lever ett aktivt liv men har lite hälsoproblem som har kommit med åldern. När vi åker på semester till släkten i Turkiet gör jag LIVELY-shots till alla på morgnarna. Jag tycker att Inflammation Lab är för alla som vill leva ett hälsosammare liv.

Kan du ge tre korta råd för att må bra både psykiskt & fysiskt? Något extra att tänka på i och med covid-19?
1. Ta hand om din kropp med fysisk aktivitet och bra mat.  Att träning och motion gör oss starkare, förbättrar vår kondition, stärker vårt skelett och immunförsvar är det flesta medvetna om. Men de psykiska fördelarna är minst lika viktiga. Fysisk aktivitet minskar stress, motverkar depression, förbättrar sömnkvalitet och minnesfunktion, ökar koncentrationsförmåga och gör oss gladare. Nu när världen befinner sig i en pandemi och många känner sig oroliga är det extra viktigt med fysisk aktivitet, självklart på ett coronasäkert sätt. Träning och mat hänger ihop. Får inte kroppen bra bränsle så kan den inte heller prestera och må bra så tänk lite extra på om du får i dig alla viktiga näringsämnen och vilken typ av mat du äter.

2. Hitta nya sätt att umgås med vänner och familj. För mig är socialt umgänge väldigt viktigt och kanske det som har påverkat mig mest under pandemin. Det som har hjälpt mig är att skapa digitala möjligheter att umgås med vänner och familj som man inte kan träffa.

3. Planera något att se fram emot. Att längta till något roligt är väldigt härligt tycker jag, men nu är ju det mesta avbokat och aktivitetskalendern ganska tom. Det som hjälper mig är att planera något varje dag eller varje vecka att se fram emot. Det kan vara allt från att titta på en bra film med god hämtmat, unna sig ett varmt bad med härliga spaprodukter eller planera en promenad i skogen med en vän. Låt din kreativitet flöda!

Sist men inte minst, har du några spännande nya mål i din resa emot en välmående livsstil?
– Jag sporras av att ha mål som jag kan sträva efter, att utmana mig och utvecklas. Att hitta och lära mig nya träningsformer är ett sätt att motivera mig. Det kan vara allt från ganska traditionella sporter som olympiska lyft till nyare träningsformer. Just nu försöker jag bli bättre på Animal Movement, en mycket teknisk träningsform där man använder sig av markbaserade övningar med egen kroppsvikt som motstånd. En träningsform som växer och används väldigt mycket inom olika kampsporter eftersom den kräver mycket styrka, balans och rörlighet.


Vilken träningsform jag väljer att fördjupa mig i beror lite på vad jag tror skulle hjälpa mina kunder och vara utvecklande för mig som tränare och privatperson. Genom att testa nya saker, träffa andra inspirerande tränare, läsa och hålla mig informerad inom träningslära, hälsa och kost kan jag hjälpa mina kunder att växa och utvecklas tillsammans med mig.

Något du vill tillägga eller tipsa om?
Var inte rädd för styrketräning! Många kunder jag träffar fokuserar hellre på uthållighetsträning som löpning eller tennis än på styrketräning. Det verkar som att framför allt kvinnor är ovana att styrketräna och lever med rädslan att bli för muskulösa om de lyfter tunga vikter. Realiteten är dock att vi redan efter 30 tappar muskelmassa och med stigande ålder blir förlusten av muskelmassa större om vi inte aktivera och tränar våra muskler. Styrketräning är det bästa sättet att motverka åldrandet, så ut och lyft lite vikter!