TA HAND OM DIG – 10 AV VÅRA BÄSTA RÅD!

”Se möjligheter i en annars begränsad vardag”

Vinter betyder gnistrande snö, skidor eller skridskor och snöbollskrig med familjen. Men det kan också betyda torrare hud och hår, kalla fingrar och vinterförkylning. Här är våra bästa tips för hur du tar hand om hela dig under vintern, både inifrån och utifrån. Dessutom bjuder Ida Thern, vår marknadschef på sina egna favoriter och knep! Enjoy!

Törnrosa
Se till att få tillräckligt med sömn. Dra nytta av tröttheten som kommer med mindre dagsljus och kryp ner lite tidigare på kvällarna, gärna med en härlig bok att runda av dagen med. Ett annat supertips är att skriva dagbok, gärna med fokus på tacksamhet.

Ida: Jag gör samma rutin varje kväll (ett bad, inpackning och återfuktande serum) och försöker lägga mig vid någorlunda samma tidpunkt. Det hjälper mig att ”lura” hjärnan och komma ner i varv.

Säg nej till kaffe, åtminstone en gång om dagen
Byt ut en kopp kaffe mot LIVELY. Att dricka kaffe senare än efter lunchen gör att det blir svårare att somna på kvällen. En värmande kopp LIVELY på eftermiddagen smakar gott och ger härlig näring utan att störa sömnen.

Ida: Jag skulle kunna dricka mängder av kaffe bara för att det är en del av många sociala sammanhang. Smaken tilltalar mig, men någon nytta gör det inte. Därför försöker jag i största mån tacka nej till kaffe och har alltid några portionsförpackningar LIVELY i handväskan.

Fånga dagen
Ta vara på dagsljuset. En lunchpromenad som ger ljus och frisk luft gör underverk för energinivån under dagen – och så sover du bättre på köpet eftersom kroppen behöver dagsljuset för att skilja på dag och natt.

Ida: Jag är så dålig på det här med att komma ut, speciellt när jag arbetar mycket hemifrån. Men har ställt en bänk precis utanför dörren till huset och gjort fina planteringar runtomkring för att jag ska bli motiverad till att ta en paus i vardagen.

D-vitamin
Fyll på med D-vitamin. På vintern står solen i Norden för lågt för att ge oss tillräckligt med D-vitamin även om vi är ute. Ät mer fet fisk, ägg och berikade mjölk/alternativprodukter och komplettera gärna med en god liten SHINE-gummy som säkerställer att du får i dig tillräckligt. Stötta ditt immunförsvar och säg stop till vinteråkommor!

Ida: Min tvååring är galen i SHINE, vi delar en gummie på mitten så får han en nyttig munsbit varje dag efter frukosten.

Rör på dig
Promenader och löpning fungerar nästan oavsett väder. Skidor, skridskor och utomhuslek är härligt om det finns snö. Annars får du hitta en inomhusträningsform som passar dig – och som fungerar i coronatider. Kanske hittar du något spännande online?

Ida: Jag kombinerar mammaledighet och jobb. Att ta mig till gymmet kommer långt ner på prioriteringslistan. =( Därför har jag en kettle bell och ett gummiband hemma. Klämmer in 20-40 min här och där.
Lever efter – den bästa träningen, är den som faktiskt blir av. 

Ida, Ulrika och Anna.
LISA SHORTS från svenska Stylein, som du hittar här.

Välmående inifrån och ut
Ge huden extra kärlek. Under vintern kanske du behöver en fetare ansiktskräm som skyddar huden mot kyla och blåst. Prova dig fram till en variant som fungerar för dig. Fyll också på med bra fetter inifrån, till exempel med vår AGILE som också innehåller super-roten gurkmeja. AGILE är en av ingredienserna i vår populära produkt TEAM WORK, som innehåller all extra näring du behöver i en smart liten dagsförpackning. Som ett kinderägg för vuxna 😊

Ida: D-vitaminen är superviktig. Jag känner framför allt jämn energinivå över hela dagen. Sen tar jag självklart TEAM WORK som täcker mitt extra näringsbehov. Utsidan försöker jag putsa genom att utöka dagsrutinen från fem till tolv steg i min skönhetsrutin. Använder produkter från svenska Maria Åkerberg och Klairs. Har dessutom adderat produkter från Maria Ahlgrens senaste samarbete med Kicks som heter Skin Treat – ett bra budget tips!

Mys-pys
Mys mer. Kryp ner i soffan med en bok, någon du tycker om eller kanske en spännande tv-serie. Drick te (eller vår goda LIVELY). Baka. Laga en god gryta. Tänd ljus eller en sprakande brasa. Njut av mörkret!

Ida: Investera i fina home wear-kläder för att inte hamna i träningsträsket. Svenska Stylein har precis släppt en kollektion med ett flertal snygga och mysiga plagg. Annars är alltid Soft Goat och mjuk cashmere är ett säkert kort.

Slutligen
Tvätta händerna. Det äldsta knepet i boken för att hålla sig frisk, i dessa tider mer aktuellt än någonsin. Minst 20 sekunder. Och glöm inte att smörja in händerna efteråt så du inte torkar ut huden, då skadas dess skyddsbarriär.

Önskar dig en härlig, frisk och mysig vinter!

//Teamet på Inflammation Lab

Maria Ahlgren med produkter från Skin Treat. Bild från instagram @maria_ahlgren